PETS - Tillsammans lyfte vi vårt Rotary

tisdag 19 mars 2024

Lena Alervall

PETS, för alla inkommande presidenter och deras närmaste Rotarykompisar i klubbstyrelserna inom det blivande distriktet 2365, gick av stapeln lördagen den 9 mars i Lerum.

Här kan du läsa mer om årets President Elect Seminar - PETS och ladda ner dagens presentationer från Lena Alervall, Anna König och Per Frykner. Du kan också ta del av Workshoppen och se resultatet av den.

Tillsammans lyfter vi vårt Rotary!

PETS 2024

Lena Alervall, inkommande guvernör för D2365

LUST, GLÄDJE OCH ENGAGEMANG

Lena Alervall, inkommande för Guvernör D2365 Rotaryåret 2024/25 ledde oss genom hela programmet och lyfte på många tänkbara sätt hur inkommande presidenter kan få stöd i att genomföra vår gemensamma strategi om att:

• Öka vår genomslagskraft och räckvidd
  • Förstärka medlemsengagemanget
  • Förbättra vår förmåga att anpassa oss

Lena menar att det är fantastiskt att under en heldag få träffa våra inkommande presidenter med sina närmaste Rotarykompisar i sina respektive klubbar och tillsammans forma tankar och idéer hur vi ska få till det och lyfta vårt Rotary till nästa nivå. Nedan kan du läsa alla presentationer från årets PETS - President Elect Seminar.

Läs mer om det nya distriktet 2365 här >>

Information, planerade kampanjer och workshop

Under dagen fick alla deltagare ta del av Rotarys omfattande arbete i distriktet, i Sverige och även runt om i världen samt om de olika intressegrupper som finns att tillgå. Tillsammans med för området assisterande guvernör (AG) samlades alla inkommande presidenter att under en aktiv Workshop påbörja det roliga arbetet med hur de lokalt kan jobba med Rotarys actionplan.

På uppdrag av Lena presenterade Mattias Christenson två kampanjidéer med syfte att inspirera, utveckla, skapa kännedom och öka medlemsantalen i de dryga 90 klubbar som distriktet består utav. Dels handlar det om att skapa en gemensam bok och filmer om det projekt som respektive klubb är riktigt stolta över, dels "Öppen dörr" som syftar till att öka kännedomen om Rotary och locka till sig fler medlemmar.

LENAS EGEN HÖJDPUNKT

För min del som DG för D2365 var höjdpunkten avslutet där jag till alla klubbar fick dela ut flaggan med årets tema - The Magic of Rotary - Så många härliga ögon och kramar på kanske 10 minuter har jag aldrig varit med om. Jag tror jag vågar tro på att;

Tillsammans lyfter vi vårt Rotary!

Stort varmt TACK till alla som var med och bidrog till en lyckad PETS!

Lena Alervall

Guvernör D2365