Ego presentation ny medlem

onsdag 24 augusti 2022 12:15-13:30, S/S Marieholm, Packhusgatan 8, 411 13 Göteborg, Sverige

Presidenten uppmanade oss alla att gå in i vårt nya administrationssystem Polaris och se all information som finns i detta system om framförallt vår klubb, om andra klubbar i regionen och om distriktet.

Lennart Jansson berättade att han jobbat som managementkonsult och med uppdrags-utbildning merparten av sitt liv. Lennart kommer från Halmstad och är elingenjör i botten. Han jobbade som elektriker på Halmstad Energiverk sedan 15 års ålder men flyttade därifrån runt 1980 till Göteborg för att plugga ekonomistyrning där han tog magisterexamen samtidigt som han jobbade halvtid på Göteborg Energi. Genom att kartlägga lokala produktionsprocesser och anpassa dem ökade den ekonomiska medvetenheten. Totalt ca 3-4 år. Managementkonsult 3-4 år och insåg då att folk inte gjorde som man bestämt vilket tydliggjorde kommunikationens betydelse. Han fick ca 1990 av en redovisningskonsult ett uppdrag i Göteborgs stad att utvärdera beslutsprocessen från kommunledningen ända ner i organisation med djupintervjuer som andra har transkriberat ner. Insåg att metoden spelade roll och att den i Göteborg var dålig. Social ingenjörskonst krävs så han läste mer organisationsteori. Han har utvecklat bättre metoder för implementering och styrning av organisationer: lärande organisation för personal infördes. Effekter av olika management-modeller har han genomfört men sedan 1 år sysslar Lennart bara med eget arbete inom finansiella analyser av sin egen aktieportfölj och utvecklar egna placeringsmodeller.

Lennart är sambo sedan 20 år, samt har 2 döttrar i 35-årsåldern samt 4 små barnbarn och lär sig därmed mycket nytt. Lennart är väldigt intresserad av musik, från klassiskt på konserthuset, via blues till rock och han har spelat gitarr. Han anser att Göteborg har många väldigt duktiga musiker. De går ofta på teater, på musikal och på festivaler. Förr idkade han karate vilket ledde till att han hjälpte till med publiksäkerhet vid konserter ex för Elton John och andra. Reseupplevelser är viktiga att dela med familjen – ex flera öar i Karibien, Malaysia, Borneo, Australien, Thailand. Han ritar och utvecklar hus varav 2 har byggts samt 2 lägenheter i Göteborg. För 10 år sedan köpte han en fastighet i Örgryte och en i Sävedalen som de ritat och byggt om för hyresgästerna. Sedan 2 år bor de i Budskär vid Särö och sålde då sitt hus på västra grekiska Cypern, nära Troodosbergen med dess vingårdar och citrusodlingar. Nu är de mer fria att välja resmål.

Efter Lennarts egoföredrog föreslog Christer att vår klubb skulle bilda en kulturgrupp för medlemmar med musik, teater och bio som intressen vilket vi kommer att diskutera på ett framtida Round Tablemöte.

Vid anteckningarna: Ingrid Thulin